Monday, March 12, 2007

Mars 12

Hej,

Så här ser jag ut idag. Kicki var snäll och tog ett kort på mig. Jag har på mig en sjal som jag stickat själv - mer om detta längre ner. Varför en bild på mig? Jo, just nu, precis idag börjar operation "Going down" dvs ner i vikt. Delmålet heter "Operation: one size", dvs jag ska ner en storlek. Och då måste man ju ha en bild på hur man ser ut nu - hur ska man annars kunna jämföra? (This is how I look today. Kicki was nice and took a photo of me. So why a photo of me? Well, today, right now begins Mission: "Going down", ie loosing weight. And since you are supposed to take everything in steps the Mission is entitled "One size", ie I will loose one size. And thus you need a photo of how you look right now, how else can you compare?)

Vi får väl se hur jag ser ut om 10 veckor. Det kanske är någon skillnad - eller inte alls.
(We´ll see how I look in ten weeks. Maybe there will be a difference - maybe not)


Hängde upp sjalen på en buske så man kan se hur det ser ut. Garnet är köpt på Nystvindan i Eskilstuna. Garnet är melerat i rött och brunt och är från Ullcentrum.
Den är enkel att sticka, man lägger upp tre maskor och sen ökar man en maska i början på varje varv. Hur vet man då när sjalen är klar? Jo, jag vägde nystanet. Det vägde 90 gram när jag börjad eoch när det bara var ca 30 gram kvar av nystanet - då maskade jag av.
(I put the shawl on a bush so you can see how it looks. The yarn is bought at Nystvindan in Eskilstuna. It is striped in red and brown and comes from Ullcentrum. It is easy to knit. You cast on three stitches and for every row you increase on stitch in the beginning. How do you know when the shawl is ready? Well, I weighed the ball. It was 90 grams when I began and when I had 30 grams left I cast off.)

Dessa mötte mig när jag kom hem vid halv fem-tiden. (These fellows met me when I got home around 4.30.)

Tog en promenad när jag kom hem. Kastade in det jag hade handlat och gick sen ner till sjön. Promenaden tog 50 min. Hittade årets första blomma: den gula tussilagon.
(Took a walk when I got home. I just put in the stuff I had bought and then I took a walk down to the lake. I was out for 50 min. Found this years first flower: coltsfoot.
















Visst är det här en vacker bild?
(Isn´t this beautiful?)


Jag hade så bråttom att ta min promenad så jag gick inte ens igenom min post. Hade fått ett bokpaket från Bokus med nedanstående böcker.
Först och främst Favorite socks, varifrån jag ska sticka åtminstone en strumpa till en KAL jag är med i. Likadant med Scarf style. Från den skall jag sticka Lady Elearnor för KALen där man samtidigt läser Marion Zimmer Bradleys Dimmor från Avalon.

(I was in such a hurry to take the walk so I didn't even go through my mail. This is what I got. A book parcel from Bokus. Both of the books are for KAL (knit-along) that I am jjoining. One called Favorite socks and I am of course knitting socks. The other is for a KAL where you also read The mists of Avalon by Marion Zimmer Bradley. I am going to knit a scarf called Lady Eleanor.)

Sen fick jag ett underbart paket från Bluemoon fiber arts. Jag gick med i Socks that rock-klubben, vilket betyder att varannan månad får jag ett paket med garn och mönster till en strumpa. Detta garn lär tydligen vara strumpgarnernas Rolls Royce.

(I also got a wonderful parcel from Blue moon fiber arts. I joined their socks that rock-club, which means that I every other month get a package with yarn and a sock pattern. This yarn is the Rolls Royce of sock yarn.)

Och sist men inte minst, ett paket från Lapp-Elisa. Mönster till två stycken kattlöpare, samt ett tygpaket till ett av löparna. Ska bli kul att göra.

(And lastly, a parcel from Lapp-Elisa. Pattern for two table runners with cat motives, and yarn for one of the runners. This will be fun)

3 comments:

Minna och Töserna said...

Vad roligt... men det är väl så med bloggar att vem som helst kan gå in och läsa vad du skriver om? Hmmmm, det kanske är det som är själva pointen?
Kram Minnalainen

Minna och Töserna said...

Go Hanna, Go Hanna... du kan gå ner en eller flera storlekar, men jag tycker att du gör helt rätt som börjar med små steg... det är helt rätt att gå ner i storlekar och inte stirra sig blir på någon våg!!! Det ska jag tänka på själv! Minna

Unknown said...

You sure did get some great things in the mail! Good luck with your "Mission". You can do it! :)