Sunday, June 3, 2007

28 maj - Derby mellan DIF och AIK

Tog med mig barnen på derby på Råsunda. DIF - AIK. Fick med mig P, N och I, samt Ps flickvän J.


Jag hade familjebiljett vilket gjorde att vi satt högt uppe på sektion 435, rakt ovanför DIF-klacken. Kul kan tyckas - men läget gjorde att vi inte såg någonting av klackens tifo eller hörde bra vad de sjöng. ;-)


Så här såg det ut från vår plats, vilket gjorde att så fort spelarna närmade sig målet närmast oss så ställde sig alla upp för att se bättre. Även jag, men vad hjälpte det. Jag var för kort så jag missade de två första målen av DIF. Den andra hade jag missat i alla fall, för när Daniel Sjölund gjort sitt första mål, gick jag iväg på toaletten. Vem hade trott att han strax efteråt skulle göra ett till???



Nåja, även om jag inte såg DIFs tifo så såg jag AIKs och det var maffigt. Först svenska flaggan och sen omformade man det till AIK.

Det var en magisk kväll. Ärligt talat så kan man säga att det var kallt, men när väl matchen började så var det inte längre kyligt. Jag trodde nog att AIK skulle vinna, med sitt tidiga mål så tog dem kommandot i matchen och inte förrän Daniel Sjölund gjorde sina två mål så vände matchen.



Eftersom jag satt så långt borta från planen så var det ju svårt att ta bilder, men här kommer lite matchbilder.












I slutminuterna var det någon idiot som tände en bengal uppe på vår sektion så vi blev tvungna att flytta på oss pga rökutvecklingen. Men jag stannade kvar tills spelarna kom och tackade klacken.

Jag och barnen finns med på DIFs hemsida, på bilderna från matchen. Titta här http://www.dif.se/sidor/match/match.asp?highlight=bilder&id=2308 och titta på bilden längst ner till höger. Där uppe någonstans sitter vi ;-)

Vi råkade nästan hamna i kravallerna. Såg några killar som bråkade och en av dem mottade en karatespark mot en annan - dock så trillade han själv och hamnade raklång på marken. Tog en evig tid att ta sig ut från parkeringen, tydligen för att det var kravaller på Frösundaleden. Vi var hemma vid halv tolv-tiden.


No comments: