Saturday, August 11, 2007

11 augusti - Mariehamn tor

Idag åkte vi till Mariehamn över dagen. På nedanstående bild kan man se Ålandsfärjan - dvs dess skorsten sticker fram bakom en annan båt.

Solen sken så efter att ha ätit frukost satte vi oss på däck. Resan till Mariehamn tar bara 2.5 timmar från Kapellskär, så det var alldeles lagom att sitta där ute och skriva vykort och brodera. Så här såg det ut när vi satt på livbojarna och bilden under visar den utsikt som jag hade.
Mamman som syns på bilden är tyska. De hade med sig en hund och den hade vattenkopp. När de skulle hälla ut vattnet över relingen så blåste vattnet ner över de som satt nedanför trappan.
Just nu broderar jag på en annan julduk. Det här är en liten den av mönstret. Jag fattar inte riktigt vad jag gör. Det är flera sömsätt jag inte kan, men jag försöker. Ser ni fläcken?
I själva Mariehamn hann vi bara vara en timme. Tog bilen och parkerade i centrum. Sen gick vi till Svalan där jag handlade lite garn ;-) och sen vidare till en galleria. Hesburger har en filial där och jag hade nog tänkt mig äta en hamburgare även om jag inte var hungrig. De har så goda hamburgare, men tyvärr var det kö. Tog istället ut lite pengar på Otto (dvs finska bankomaten) och handlade glass. Vilken portion kulglass man fick. Det var varmt och glassen smälte så jag var tvungen att kasta halva glassen.

Egentligen är man i Mariehamn två timmar, men om man säger åt mig att man måste checka in en timme innan båten avgår så gör jag det. Så en timme i centrum och en timme i bilen väntandes på båten. Hade tänkt brodera, men det visade sig att någon som är min son hade lagt en cola-flaska i kassen med broderiet, så det var alldeles blött. Så det var bara att hänga ut broderiet från fönstret och hoppas att det torkar.
Visserligen hade jag köpt garn så jag kunde ha stickat om jag bara hade haft stickor också ;-) Däremot hade jag med mig Ellas tofflor så jag fäste alla trådar och gjorde klar den. Tog en bild på dessa när de var klara. Det skedde precis när vår båt kom. Båten till höger är Isabella på väg från Stockholm till Åbo, men båten till vänster är vår Amorella på väg från Åbo till Stockholm.

Bye, bye Åland. Vikingbåten som kommer bakom är Isabella och det är Silja Europa som är på väg in i Mariehamn.

Här sitter vi i hytten. Jag tog en hytt på hemvägen och det var jätteskönt Behövde verkligen vila och Pelle lyckades somna. Tack och lov hade också broderiet torkat så jag kunde fortsatta.

1 comment:

sussu said...

Vad kul o underhållande att läsa hur er dag var... bättre än att läsa en bok :)Hälsa alla! Ska kolla på dukar på sidan du gav mig... kram!