Sunday, September 30, 2007

27 september - Bokmässans första dag

Här är garnet jag fick från min hemliga vän från pysselforumet. Det var inte alls lila/plommonfärgat som jag i ett svagt ögonblick föreslog ;-)

Här kommer min rapport från första dagen från Bokmässan i Göteborg.

Det här är Hetty från Forma publishing, fg DAMMs förlag. Hon berättade om deras projekt som heter Läsgrodan och som skall underlätta för barn att lära sig läsa. Det finns röda, gröna och blåa läsgrodor, dvs olika nivåer på böckerna. Mitt första miniseminarium som handlade om Berättelsens betydelse för barns läsning. Det var Carina Fasth och Karin Jonsson som pratade. Jag gillade speciellt när de drog paralleller till barns läsning av ex. manga som många fnyser åt. Men barn som läser manga är intresserade av det runt omkring, läser om manga och varför drar man då inte nytta av barnets intresse vid läsinlärning?



En kör från Estland.Sen kom Estlands premiärminister och invigde själva Bokmässan. Agneta Pleijel.
Johanne Hildebrandt

En förvirrad kille från Komika förlag. Han undrade nog varför jag dök på och fotade honom. Kände mig tvungen att presentera mig och berätta att vi båda är Gnesta-bor ;-) Ovan är en bild från mitt andra seminarium som handlade om en studie som gjorts för att se om det gjorde någon skillnad på elevers betyg om man hade skolbibliotek eller inte.


Mitt tredje seminarium som handlade om att Våga chefa. Gick inte på den för att jag är chef, utan mer för att jag var intresserad i hur man beter sig mot människor. Väldigt intressant seminarium som slutade med att jag köpte boken. Det här är Margareta, psykolog och en av två författare till boken.




Det här är den andra författaren.

Två författare som jag totalt tappat namnet på.
Karin Berglund berättade om sin Linnébok.
Diane Mei Ling signerar sin deckare som jag precis har köpt.
Carl-Jan Granqvist.
Riitta Jacobsen, ett seminarium om att skriva deckare för ungdomar.
Theodor Kallifatides får en bok
Reklam för en floristbok.


Bert Karlsson - känner ni igen pannan?

Den tillhörde Åsa Waldau.



Ronnie Sandahl.

Alexandra Pascalidou

Pontus Enhörning. Ingen aning om vem detta är, men ett kul koncept.
Camilla Läckberg.
DonRosaLeif Pagrotsky. Två programledare.Kim Kärnfalk.




Ola Leksell blir intervjuad

Lena Sundström.

4 comments:

Anonymous said...

Vilken fin och omfattande redogörelse för mässan. Du hittade inga stick-eller hantverksböcker?

Anonymous said...

Oj, så många bilder från bokmässan. Verkar vara en trevlig tillställning!
Jag blev väldigt nyfiken på Läsegrodan som jag nu måste googla på!

Anonymous said...

jag var också på bokmässan! min kusin åsa waldau :P

Anonymous said...

hon det står Johanne Hildebrandt på ær Jennifer Wegerup