Tuesday, September 4, 2007

Krönika om ett förebådat dödsfall

av Gabriel Garcia Marquez

Så där - sporrad av klassikerlistan så läste jag då denna bok. Efter att ha läst den så har jag surfat runt lite för att se vad andra tyckte om boken, för den gav mig ingen riktig läsupplevelse. Känns som om jag missat någonting, men vet inte vad. Skulle kanske behöva ha ett boksamtal om boken ;-)

Den centrala berättelsen är det förebådade mordet på Santiago Nasar. Boken handlar om före, under och efter mordet.
Det som jag tänkte på efter att ha läst boken:

- Hur ingen tar ansvar utan man överlåter det till andra. Nästan alla vet om att bröderna Vicario är ute efter Santiago Nasar med sina knivar, men man tror att någon "annan" (Kofi annans syster ;-) ) varnar Santiago Nasar. Baserat på hur han beter sig så tror många att han redan vet om det och att det inte är någon fara.

- Hur bröderna Vicario aviserar sin avsikt, men ingen gör någonting för att förhindra mordet?Aviserar de sina avsikter för att bli förhindrade och slippa bli mördare?

- Hur Angela Vicario gör det hon tror är rätt och hederligt mot sin man. Hur hon ändrar åsikt om sin man efter att ha förlorat honom.

- Hur Santiago Nasars mamma stänger dörren för honom, i tron att han finns inne redan.

- Hur många som har skuld i detta:
De två mördarna
De som inte sa någonting
De som aktivt ljög, ex. hushållerskan
Mamman som omedveten om vad hon egentligen gör, stänger dörren.
Angela Vicario (var det sant eller inte?)
Kulturen/Traditionen

1 comment:

sussu said...

Hej vad duktiga ni ar som gar sa manga steg! heja! o ninni o ida med! Dykningen var en utmaning helt klart... o kul att jag kunde gora det aven fast det var lite nervost. Vi ar fortfarande i Malta o kommer nog aka harifran inom 2 v. Kram!