Monday, October 1, 2007

28 september dag 2

Bokmässans andra dag

Det här är Petter Iwarsson från BRIS som pratar under rubriken "Samtal med barn och ungdomar - erfarenheter från arbetet på BRIS".
Han har skrivit en bok om sitt samtalande. Frågorna han ställde sig innan han började skriva var:
  • Varför är det ingen som förstår och frågar barnen hur de mår? Vi kan ju alla peka ut barn som det kommer att gå snett för.

Boken handlar om samtalsmetodik och ska stärka oss vuxna när vi samtalar med barn. Vi är ofta alltför osäkra och vågar inte fråga.

När jag väntade på nästa seminarium såg jag Lars Danielsson bli intervjuad. Hans intervju blev teckentolkad!!!

Nästa seminarium var Att skriva för att hålla sig vid liv av Peter Barlach. Han har skrivit boken Inte bara tennis som handlar om en verklig händelse. Hans mamma dog när han var 12 år och boken handlar om detta. Ett riktigt starkt föredrag. På slutet sjöng han en sång som han sa sammanfattade hans liv och det här seminariet på 3.54 minuter. Strofer från sången:
- Livet bytte plats med döden.
- Ibland är det bara skönt att berätta,
Ibland skär det som en kniv
Det håller både dig och mig vid liv...

Efter hans sång fanns det inte ork till att vara kvar på mässan, så jag tog mig en promenad ner till centrum. Om ni missat vilken stad jag är i så syns det ganska tydligt här:
Första anhallten var en garnaffär: Strikk.
Jag köpte garn, vad annars? Dels till min hemlis, men också garn och mönster till två sjalar åt mig själv. Var det någon som trodde att jag inte skulle köpa någonting? Vänlig expedit. Dels klättrade hon upp för att hämta ner garn åt mig, dels fick jag ta kort på henne.

På en parkbänk och nedanför en staty så hittade jag stora gosedjur. Läs lappen så förstår ni vad det handlar om. Poseidon

Christina Wahlden har kommit ut med en ny bok. "Operation ormens huvud"

Åsa Nilsonne.
Björn Hellberg - tänk att jag har så svårt för hans böcker. Jag älskar honom På spåret, men i böckerna lyckas jag inte hitta humorn. De kanske ska lyssnas på. Så har jag det med Nessers böcker. Vid läsning så hittar jag inte humor, men när jag lyssnar på böckerna så har han en humor som jag gillar.
Liza Marklund - det är inte lätt att vara kort som jag är.
Ytterligare ett föredrag. Tina Thörner tillsammans med en lärare, har skrivt Läsrallyboken.

Journalisten, tillika fotbollstränaren Mikael Thörnqvist har skrivit två böcker om tjejer som spelar fotboll. Det var intressant att lyssna på, men jag tror inte att Mikael och Gunilla Kindstrand hade kommit överens om vad hon skulle intervjua honom om. Jag tror inte alls han hade tänkt i begrepp som klass och genus när han skrev boken ...Köpte i alla fall hem dessa böcker till Ida, samt till biblioteket. Det finns för få böcker om tjejer som spelar fotboll.

Fick mig också att fundera på varför vi har en hästhörna. Det är 20% av tjejerna som rider, men hela 30% som spelar fotboll - så varför har vi så mycket hästböcker??? Är det skillnad på tjejers läsning om de rider eller spelar fotboll? Göran Hägg Pija LindenbaumFredrik Belfrage intervjuar någon från Piratförlaget som har skrivit en bok om poker.
Kajsa Ingemarsson
Orvar stod i BTJs monter och pratade om tv-spel. Intressant. Han undrar varför

- vi i biblioteksvärlden inte vill ha tv-spel som miljoner människor är intresserade av?

- och varför vi anser att vi har rätt att säga att tv-spel inte skall finnas på bibliotek, när vi ex. tillåter opera fast vi inte gillar det?

Kl är nu 16 och två trötta Gnesta-tjejer åker nu hem.

Hoppas vi syns nästa år, Bokmässan!





1 comment:

Anonymous said...

Kul att få följa mässan på detta sätt. Och det ante mig att du skulle ta dig till en garnaffär. Jag förvånas inte över att du handlade. Ska bli kul att se resultatet!