Thursday, March 20, 2008

Orkade inte - didn't have the energy

Orkade inte gå 10.000 steg igår. Kom bara upp i 9487 steg.

Var i Västerås hela dagen, på en ny föreläsning i serien Skriva för webben. Den här gången hade vi Maria Ehrenborg där. Hon pratade om hur man skriver bokrecensioner. Det var en bra dag. Hade först planerat att ta en promenad efteråt, men som tur är hann jag med den på lunchen. När föreläsningen var slut så haglade det ute och snöade ganska rejält efteråt.

I Västerås finns Furulunds och jag var inne där. Köpte två mönster, ett till Ida och ett till mig. Köpte även tyg åt mig själv - och vilket tyg sen. Det är vitt, orange, rosa, grått och svart!

Solen gick ner 18.01 - vilket gav oss 6 minuter mer sol än dagen innan.

Läste Pernilla Glasers bok Robson. Den är så bra! En kort bok fylld av smärta om hur det är att träffa sitt livs kärlek, hur det är att leva igenom hans sjukdom och död.

På sidan 79 står det så här:
Jag talar och talar om det här. Det och det har hänt, så och så är det. Det skrämmer mig att jag har skapat standardformuleringar för det obegripliga. Jag har rutin på katastrofen.

Näst sista sidan står det så här och det är skrivet tre och en halv månad efter Robsons död:
Nu vill jag hem.
Nu vill jag att du ska komma tillbaka med allt som var vårt.
Jag har varit ensam och klarat mig själv.
Jag har bearbetat allt jag orkar, jag har betalat mina räkningar och arbetat. Jag har klarat provet.
Nu kan du komma tillbaka och vara min belöning.

Dessa två stycken är de två som talade till mig, stod ut klarast.

1 comment:

Minna och Töserna said...

KANON! Vilka bra texter, vilken bra bok det måste vara, usch, nu börjar jag gråta... hej då...