Wednesday, October 22, 2008

Blandat...

Idag har jag varit med när kultur- och tekniknämnden hade möte. Jag var med som publik av två anledningar. Dels ville jag höra hur det låter på ett möte, om de diskuterar så mycket som jag vill att de ska göra, om de verkar intresserade av biblioteket och dess framtid eller inte. Sen skulle de också diskutera framtidsplan 2009-11 och där ville jag höra vad dem har att säga. Jag har sett de fyra sidor som de har skrivit i ämnet (finns i kallelesen) och i alla fall när det gäller biblioteket så kändes det inte mycket att hurra för. Mer blaha blaha och som en nulägesbeskrivning.

Vi ska ju spara pengar nästa år och då talas det om neddragning av en tjänst med 50% och hur det ska kunna genomföras har jag ingen aning om. Jag skulle se att de hellre drar ner hela mediabudgeten (dvs att vi inte kan köpa in böcker och tidningar under ett år) än att de drar in en tjänst när vi redan är så få.

Att dra ner på en tjänst kan få konsekvenserna att vi måste stänga vuxenverksamheten på filialerna och plocka över personalen till huvudbiblioteket för att kunna hålla öppet.

Och det skapade lite diskussioner, just nedläggning av filialerna. Man tog upp aspekten på utarmningen av landsbygden, men kan man ha vettig verksamhet med fyra bibliotek på 10.000 människor sammanlagt och där besöken på filialerna är mellan 7-13 personer på 5.5 timmar.
Är det en vettig användning av nämndens pengar?
Säg att vi på en månad har 20 besökare per filial (dvs 22 timmar) - är det då vettigt att lägga ner så mycket pengar på filialerna när inte resten av personerna i samhället besöker biblioteket? Som längst har man 2-3 mil till biblioteket i Gnesta - är det långt att ta sig?
Jag har inga svar, bara frågor som jag vill diskutera.
Jag hade gärna diskuterat med den som hade dessa funderingar, men som åskådare ska man vara tyst. Det finns en "allmänhetens frågestund", men den är i början som punkt fyra. Det vore bättre om den kom i slutet då saker har diskuterats bland politikerna. Jag tror att jag ska lägga ett medborgarförslag om detta.

En av de jag pratade med sa att om det är diskussioner jag vill höra så ska jag gå på kommunfullmäktige - så det kanske ska bli mitt nästa mål.

På fredag är det TJEJKVÄLL i Gnesta. Butikerna har kvällsöppet mellan 18-21 för tjejer under kvällen och nu ska vi på biblan vara med. Vi ska ha öppet och sälja ut gallrade böcker till förmån för Rosa bandet. Och så ska vi sälja biljetterna till författarcafet med Anna Jansson lite billigare. Normalpris är 50 kr och nu säljer vi dem för 40 kr under dessa tre timmar.
Jag hade ordnat så att vi skulle äta ihop kl. 17. Tänkte att vi ju kunde hämta mat från Gnesta Strand och mysa innan vi börjar. Vi brukar ibland äta lunch där och de har jättegod mat. Ringde i förmiddags och frågade om hur det funkar. Man kan nämligen ringa dit på väg hem från jobbet, beställa middag och plocka upp det på vägen hem. Menyn för fredag var inte klar, men det skulle bli lax, rådjur och lamm. Sen frågade jag om priset och efteråt baxnade jag: 200 kr/portion. Vem har råd att betala det? Jag är i alla fall inte målgrupp och i dessa besparingstider så funkar det inte att beställa mat därifrån. Så nu blir det förmodligen thaimat från Pensris istället.

Upptäckte idag att Nordea har en kul sparform XtraSpar. Varje gång man handlar på sitt kort så sätts pengar in på ett sparkonto. Man kan välja mellan att sätta in en fast summa varje gång man använder kortet eller att summan avrundas till närmsta tiotal och den differensen sätts in på sparkontot. Jag valde att sätta in 10 kr varje gång jag handlar på kortet.
Redan idag har jag sparat undan 20 kr på detta.

No comments: