Thursday, December 4, 2008

Inte hela världen

Har du sett filmen Evan den allsmäktige? Vet du vem Noa var och varför han byggde arken?

Här har du historien om Noa som byggde arken på ett sätt som jag inte varit med om förr. Huvudpersonen är Noas dotter Timna, som inte förstår varför fler människor inte kunde räddas. För det är ju så att när Floden kom så dog inte alla människor, utan många överlevde och motades bort och lämnades i vattnet av Noa och hans familj. Jag önskar jag kände någon som läst den här boken så jag fått diskutera den, för boken stannade kvar hos mig länge.

Hur var det med djuren? De fick vara i en trång ark, med ont om plats och mat som blev dåligt ganska fort? Vad gör man av allt gödsel? Eller hur väljer man ut vilka djur som ska räddas om dem inte kommer två och två utan det kommer hundratals av varje sort?

Boken är jättebra. Den får en att tänka och fundera på hur det egentligen gick till när Noa hade byggt sin ark och Floden kom. Förutom bra så är den väldigt, väldigt otäck just för att den är så realistisk. Jag kan tänka mig att det måste ha varit så här på arken och det är inte trevligt.

No comments: