Tuesday, February 10, 2009

Det var inte mitt fel av Ann Heberlein

Jag har alldeles snart avslutat den här boken, som jag nog måste köpa åt mig själv.

 

Den handlar om att ta ansvar, att göra aktiva beslut och sen våga ta ansvaret utan att skylla ifrån sig.

Hela boken är intressant, men bland annat skriver hon om vad som händer när vi inte kräver ansvar av någon, t.ex. av lilla Kalle som slår. Om vi har förståelse för varför han slår, ex. frånvarande föräldrar, alkoholiserade föräldrar – och inte kräver ansvar så förminskar vi ju Kalle också. Vi talar om för honom att han inte kan göra annat än slå, att han inte är förmögen att ändra sig och bli någon som slår – samtidigt som vi talar om för den som slår att det spelar ingen roll att någon slår dig för vi bryr oss inte om dig – OM vi inte kräver ansvar.

 

Vi är beroende av varandra för att  utvecklas till ansvarstagande och autonoma individer, så vi måste våga berömma och klandra andra.  Att klandra människor är att ta deras värde som människor och deras ansvar på allvar. Det är att respektera den andra. Undvik därför att ursäkta dig själv och andra.

 

Det fanns så mycket tankeväckande i den här boken, så det blir nog mitt nästa inköp till mig själv.

 

 

No comments: