Friday, December 18, 2009

Tidsfrist av Allan Guthrie

En lättläst, hårdkokt thriller för unga vuxna.

När Pearces före detta flickvän Julie dyker upp och ber om hans hjälp ställer han motvilligt upp. Hon måste betala tillbaka tjugo tusen pund till lånehajen Banksy före midnatt, annars kommer hon att dö. Men Pearce har inga pengar, och när Julie plötsligt blir kidnappad börjar en desperat kamp mot klockan för att rädda hennes liv. Att Pearce samtidigt måste ta hand om Julies två oförskämda ungar gör inte saken bättre ...

Så står det på Adlibris hemsida och det stämmer. Allt stämmer och jag gillar boken, men jag har problem med storyn. Den är så rå, folk dör och lösningen på allt är våld ... Jag vet inte. Om jag hade varit en ung kille, hur hade jag läst den då? Är det mina 40+ kvinnliga ögon som får mig att reagera på boken eller?

Författaren har en egen hemsida.

No comments: