Tuesday, January 5, 2010

Glöm mig inte av Anne Cassidy

Så här står det på Raben-Sjögrens hemsida:
En liten flicka, Jade, blir bortrövad från sin säng mitt i natten. Dagen efter bortrövandet knackar polisen på hemma hos Stella, som bor längre ner på gatan. Bara Stella vet att hennes mamma ljuger när polisen frågar var hon var när Jade försvann. Och hon blir chockad när det visar sig att hennes mamma är huvudmisstänkt.
Det förflutna hinner ikapp mamman och en händelse som ägde rum för över tjugo år sen kommer återigen upp till ytan. Det var ett barn som försvann även då, Stellas mamma var barnvakt och barnet blev bortrövat av en man i en svart bil.
Anne Cassidy berättar de bägge historierna parallellt och de två fallen avslöjas bit för bit. Hon berättar rakt och enkelt om ovissheten och hon låter historien bära. Resultatet blir mycket spännande läsning.
Boken är väl bra, men jag tycker den lyfter mest när det handlar om mamman och det hon som hände henne och det hon blev utsatt för. Det är något med boken som jag inte kan sätta fingret på. Kanske att man säger att det är en thriller, men jag tycker att den saknar drivet framåt som thriller. Den handlar ju mest om Stella och hennes mamma, hur de upplever det hela.
Författaren, Anne Cassidy har en egen hemsida. För den här boken har hon fått ett pris. Elever har röstat fram den som 2009 års bästa ungdomsbok i England ?

No comments: