Sunday, February 21, 2010

Klass 2 varning

I lördags hade vi en klass 2 varning här i Sörmland. Enligt SMHI så betyder det: Väderutveckling väntas som kan innebära fara för allmänheten, stora materiella skador och stora störningar i viktiga samhällsfunktioner. Allmänheten uppmanas att följa upp ny information på Internet, radio eller TV.

Man kan ju tolka det som att om det inte är något viktigt, så ska man hålla sig hemma. Fast jag hade någonting viktigt att göra - vi skulle ju åka till Stellas i Kumla och scrappa - så det var bara att ge sig iväg.

Inga problem dit, även om det gick saktare än vanligt p.g.a. väglaget. Men hem var en helt annan femma. Först så kom vi inte ens ut från parkeringen. Ingen hade plogat, men det hade drivit igen runt bilen så jag hade snö runtom. Vi fick låna en borste (!) från en restaurang, så vi kunde försöka sopa bort snön. Så först sopade jag, sen var det bara att försöka åka fram och tillbaka, vrida på ratten, sopa lite mer ... Om och om igen - men till slut kom vi loss. Vägen var relativt bra, ända fram till Flen. Där kändes det som om det var ett tag sen man hade plogat, så jag körde 60 km/tim till Gnesta. I vanliga fall får man åka 90 km där.

Släppte av alla mina kompisar och när jag hade släppt av Ulla så höll jag på att fastna i snön på hennes väg. Jag gjorde misstaget av att köra in på trottoaren framför hennes port och där hade ingen skottat. Min bil klarar inte riktigt av 25-30 cm snö, men jag lyckades backa och ta sats.

Sen kom jag hem! Här hade ingen traktor skottat! I vanliga fall så skottar han bra, men jag förmodar att nu hade det kommit så mycket och det kanske fanns mer akuta ställen att skotta - lyckades köra nästan ända fram. Men när jag åkte upp på Meteorvägen så kom jag inte upp för första lilla backen. Då är det bara att backa upp på den andra vägen, ta fart och sen åka upp. Det gick inte! Jag kunde knappt backa upp för det var så mycket snö. Men efter lite körande fram och tillbaka, så lyckades jag backa till räckligt för att komma upp - men inte så långt. Kom nästan upp på krönet hos Janne och Maggan, men där vad det stopp. På vägen ligger ca 30 cm snö och min bil klarar inte av att ploga det framför sig. Så det var bara att backa ner och försöka ta lite sats för att komma upp. Om det inte skulle funka så var det andra alternativet att ställa bilen hos någon av grannarna och gå den sista biten upp. Backade nästan till nr 3 och tog sats, vrooom och kom upp för backen.

Väl hemma var det bara att skotta. Jag hade ringt hem för att kolla om barnen hade skottat och det hade dem. Men mycket, mycket tidigare så det hade ju snöat igen. Pelle och jag hjälptes åt att skotta och till slut kunde jag parkera bilen.

No comments: