Wednesday, February 17, 2010

Volvo V70

Jag fick en Volvo V70. Är de inte riktigt kloka? Fattar de hur stor den är?

Idag lämnade jag in bilen på Bilia i Södertälje. De ska byta ut huven som är bucklig efter min krock med älgen. Jag har rätt till en hyrbil och det beställde jag på Avis. Man får en hyrbil i samma storleksgrupp som den man har, men om jag hade vetat att det är en Volvo V70 hade jag protesterat och bett om en mini cooper eller någonting liknande. Fattar de inte hur liten jag är och hur stor bilen är?
När jag såg den, så var jag nästan på väg att ringa Avis för att fråga om vi kunde byta ut den. Den är ju jätte, jättestor. Hur ska jag överhuvudtaget veta var jag har bilen när jag kör?

Nåja, som om inte storleken på bilen var ett problem så fanns det annat att fundera på. Som hur startar man bilen? Jag har ingen nyckel, bara en dosa !!! Till höger om ratten så fanns det en knapp, start stop engine. När man trycker på den – så startar inte bilen. Nej, så logiskt är det inte. Efter lite funderande så insåg jag att jag måste stoppa i dosan i hålet bredvid knappen och sen funkar det att starta bilen.

Handbroms?? Finns det handbroms på bilen? Hittar ingen – betyder det att jag inte har någon handbroms? Varför har man ingen handbroms? Är det en automatisk handbroms?

Pip – Pip – Piiiiip – passageraren har inget bälte! Det är inte så konstigt för det finns ingen passagerare, men Volvon tycker att den osynliga passageraren ska ha på sig bälte. Tydligen är min ryggsäck för tung …

Åker iväg, lugnt och försiktigt, med vida svängar för att inte ta emot någonstans. Måste se oerhört roligt ut – syns jag ens bakom ratten?

Strax innan Järna så flashar det till i bilen. Vad var det? Vad hände? Bilens instrumentpanel byter färg. När det är mörkt är displayen ljus med mörk text och när det är ljust så blir den mörk med ljus text. Eller var det tvärtom? Det är nog tvärtom när jag tänker efter.

Stannar i Gnesta för att hämta lite saker. Rusar in till Malin – har du kört Volvo V70 – har jag en handbroms och hur öppnar jag tanklocket? Hon påstår att det kan sitta en handbroms till vänster om mig och tanklocket är ju inga problem. Det är ju bara att toucha locket så öppnar den sig. Jag touchar och touchar och touchar, både då och senare – men inte blir det något sesam öppna dig.
Handbromsen hittar jag. Det är inte en spak att dra i som jag letar efter, utan på instrumentpanelen så sitter det en liten pull/push handtag. Det är min parkeringsbroms, som dessutom är halvautomatisk. Om jag börjar köra bilen så släpper den själv. Jisses!

Morgonen efter fattar jag hur jag ska öppna tanklocket. Det är en knapp till vänster om panelen som man trycker på. Vicken tur, då slapp jag ringa Avis och säga att nu står jag och ska tanka, hur öppnar jag tanklocket.

Eller vänta – bilen är en Flexifuel, vad tankar man en sån med?

No comments: