Sunday, May 15, 2011

Die Walküre och andra föreställningar

Igår var jag på opera.

Det var livesändning från Metropolitan och det man sände var just andra delen av Wagners ring: Die Walküre. Jag trodde aldrig jag skulle säga det här, men opera är nog helt ok. Jag vet inte om jag skulle klara av att lyssna på cd-skiva, men att se opera var fantastiskt.
Inkl. två 40-minuterspauser var hela föreställningen över fem timmar. Sändningen blev fördröjd i 30 min. eftersom man inte fick ordning på tekniken, vilket gjorde att det hela var inte slut förrän 11.55. Det blev segt att sitta så länge ...

Om man inte är van att gå på opera, så ska man tydligen inte börja med Wagners ringtrilogi. Efter att ha sett denna så vet jag inte varför det är så. Visserligen sjöng de på tyska, men man hade engelsk textning så det var inga problem. Sen så står ju handlingen ganska tydligt i programmet man får.

Lite intryck:
- Scenografin var stunning i all sin enkelhet. På "stolpar" som kunde rotera så projicerade man bilder av stammar, berg, lava .... så man lyckades skapa en illusion av struktur. Dessa stolpar användes även som "hästar" av valkyriorna i den maffiga valkyrieritten.




- Bryn Terfel som Wotan - påminde utseendemässigt om MeatLoaf.
- Jonas Kaufman som Siegmund var magnifik. Egentligen var hela ensamblen det, men han och Brünnhilde etsade sig mer hos mig.
- I tredje akten, när Wotan och Brünnhilde är ensamma och lyckas förmedla smärtan hos båda - så var jag nära att börja grina.

I Karlstad har Wermlands operan satt upp hela Ringen och spelar några föreställningar i år. Det kostar 2.500 kr att se alla föreställningarna. Efter gårdagens föreställning så är jag faktiskt sugen, men det är för mycket pengar.

I Vadstena ska man ha "Stolthet och fördom" som opera. Det kostar bara 310 kr och vore kanske något istället.

Har dock bokat biljetter till andra föreställningar, officiella generalrepetitioner på Stadsteatern.

- Jeppe på Berget
- Orestien
- Revisorn av Gogol

No comments: