Sunday, May 15, 2011

Varför fotograferar du?

Den frågan ställdes på Fotosidan, som jag har börjat hänga på.

Så här skrev Bengt: "Den frågan har nog de flesta fått, och säkert hittat på några bra svar!
Tex som "Jag fotar för att det är kul!" Men det låter väl lite väl enkelt va? ;) "

Jag har funderat på frågan ända sen jag läste den. Jag har ju alltid kameran med och fotar titt som tätt, men kanske inte lika ofta som jag vill och vid vissa tillfällen har jag slutat helt.

Jag vill dokumentera det jag är med om och det är därför jag fotograferar, skriver dagbok, håller på med scrapbooking, funderar titt som tätt på släktforskning. Fast på sistone är jag inte nöjd med att bara fotografera, för jag tycker bilderna blir tråkiga. Jag vill ha det här lilla extra på mina bilder.

För har jag inte det så ser bilderna från julen eller andra tillställningar precis likadana ut hela tiden. Det är bara kläder och frisyrer som visar att det är från ett annat tillfälle.

Men jag är kluven. Samtidigt som jag vill umgås med släkt och vänner, så vill jag fota och dokumentera, få till de här wow-bilderna som verkligen fångar stämningen och inte bara tillfället. För det är ju som så att om man ska få till bra bilder så måste man ta hundratals bilder och inte bara några stycken. Och hur ska man kunna umgås med folk om man ska ta bilder?

Nedan är lite bilder jag tog på Elins konfirmation. Nästan alla bilder är tagna med manuella inställningar vilket jag är lite imponerad av att jag lyckades. Ingen blixt heller!
Det här är min blyga systerdotter Molly, som spexade. Jag gillar uttrycket i hennes ögon. Kanske hade bilden vunnit på att jag fått med den hon tittade på.
Bild tagen i motljus på dagens huvudperson Elin. Jag önskar jag hade haft modet att fråga om det är ok att jag experimenterar för att få en bra bild. Jag tycker bilden bara är halvbra. Elin är jättefin men jag har missat som fotograf. Skärpan är inte hundra. Jag borde ha arrangerat fotot mer, istället för att bara fota. Ska försöka leka med bilden i photoshop och se om jag kan rädda den något. Mest missnöjd är jag med skärpan ... Där borde jag ha haft autofokus.
Mina underbara systrar: Sanna, Minna och Katri. Den här bilden är tagen med automatiska inställningar, för jag trodde inte jag skulle hinna med att fota den annars.

1 comment:

sussu said...

vad fina foton!!! rolig den med systrarna i rad med kamerorna! :)