Sunday, September 25, 2011

Bokmässan i torsdags

I torsdags åkte jag med två ungdomar till Bokmässan i Göteborg. En av de har varit med i Bookworms och en av de är med i Bookworms. De hade det ärofulla uppdraget att intervjua tre författare under dagen. Vi tog 6.30 tåget från Södertälje.

På plats i den stora pocketstolen.
Första författaren var Gull Åkerblom. Tjejerna blir inspelade så intervjuerna kommer ni att kunna se på Barnens biblioteks hemsida om ett tag. Vi som var där kunde bara titta på intervjuerna, det var sådant sorl hela tiden så vi hörde ingenting av intervjuerna. Peter Barlach var nästa författare. Han har skrivit en trilogi om John, som i första boken "Inte bara tennis" förlorar sin mamma. Boken är delvis en självbiografi och det märks att Peter varit med om det själv. Det är annars svårt att beskriva sorg om man inte varit med om det själv. Den boken har varit en hit hos dem jag rekommenderat den till. Peter gjorde en kupp på slutet, då han tog över mikrofonen och började ställa frågor till tjejerna.
Ingrid Olsson som skrivit de underbara böckerna om Linnea, "Långt ifrån cool", "Långt ifrån kär", "Långt ifrån liten". Jag skulle önska att man när (märk väl att jag inte skriver om) man ger ut böckerna på nytt ger de ett nytt omslag som lockar äldre ungdomar. För de är väl värda att läsa fast man inte tillhör mellanåldern. Välskrivna och tänkvärda. Det jag bad tjejerna fråga var om hon tror att om man tillhör de som är taskiga mot andra får en aha-upplevelse när man läser boken.

No comments: