Friday, September 23, 2011

Minnet av en smutsig ängel - Henning Mankell

Jag har inte läst mycket av Henning Mankell tidigare. Jag har läst Tea bag och så hans senaste bok.

Han har pusslat ihop denna roman ur ytterst knapphändiga uppgifter. I arkiven i Maputo så finns det uppgifter om en svenska som ägt en bordell. That's all. Ur detta har han byggt en skicklig historia.

Den handlar om Anna Maria Lundgren, som skickas hemifrån av sin mor. Därmed slipper modern ytterligare en mun att mätta efter makens död och förhoppningsvis kan dottern få det bättre. Till slut får Anna tjänst som kocka på ett skepp som är på väg till Australien. Där träffar hon kärleken, styrmannen Lars och de gifter sig. De hinner inte få lång tid tillsammans förrän maken dör och sänks ner i havet. Sorgen är alldeles bedövande och när skeppet ligger i hamn i Mocambique så smyger hon sig bort en natt.

Hon hamnar på ett hotell, som sedermera visar sig vara en bordell.
Hon har tillräckligt med pengar för att kunna bo som gäst. Hon gifter sig med bordellägaren och när han dör så blir hon rik och ansvarig för bordellen och alla dess kvinnor.

Boken utspelar sig kring 1900-talet och det är skrämmande tydligt hur vita behandlade svarta. Anna som kommer som främling ifrågasätter mycket av detta inför sig själv, men även om hon vill gott så förvandlas även hon. Det är lätt att förstå svårigheten med att utmärka sig själv i en grupp som man inte hör hemma i. Det kräver stora mängder av civilkurage och jag vet inte om jag skulle våga gå i bräschen för någonting i ett land där jag inte hör hemma. Inte skulle jag ställa mig i Afghanistan eller Norge och börja ifrågasätta det de gör, även om jag tyckt det var fel.

Det jag saknade i boken var att få veta mer om Anna. Jag har inget riktigt grepp om henne nu när jag läst ut boken. Det kändes ibland som hon inte var riktigt närvarande i händelserna.
Det jag gillade (förutom den läsvärda historien) var att den fick mig att tänka till om hur svårt det måste vara att ensam göra motstånd.

Boken finns att köpa på Adlibris.
Du kan låna den gratis på ditt lokala bibliotek.
Och är du låntagare hos oss i Gnesta, så kan man ladda ner den gratis och läsa på datorn/iphone mm. Själv har jag läst den på datorn och det funkade suveränt.

No comments: