Monday, March 5, 2012

Träff i helfigur av Stieg Trenter

I det här avsnittet av Svensk kriminallitteratur ska vi läsa antingen Maria Lang eller Stieg Trenter - men jag läste både. Maria Lang tyckte jag var mer lättläst än Trenter.
I Trenter tycker jag det är så mycket osagt mellan Harry Friberg och Vesper Johnson som försvårar min läsning. Jag föredrog dock intrigen och upplösningen hos Trenter mer än hos Lang.

Handlingen:

Harry Friberg, som håller på med en fotobok om Stockholms kulturliv, sammanförs genom en bekant med succéförfattaren Alf Iverson och tar, trots författarens humörsvängningar, en bildserie av denne. På kvällen blir Friberg uppringd i labbet av Iverson, som ber honom att komma ut till den fest som pågår ute i Södertörns villastadhos deras gemensamma förläggare, Jac Vincent. Friberg anländer lagom för att hitta Iverson skjuten – fastspänd som helfigur på den skjutbana som ligger i skogen bortom Vincents villa.

Innan en mördare grips av polisen kretsar den dramatiska handlingen kring ett antal kärleksförhållanden sammanvävda med de försvunna manusen till Iversons genombrottsroman Stella och den nya roman han arbetat med hela våren.

No comments: